Review: Gezond fastfood

Boeken over gezonde voeding zijn er in overvloed. Aan de ene kant positief, maar aan de andere kant maakt het me soms ook wat kritisch. Heeft het ene kookboek vol gezonde recepten bijvoorbeeld iets toe te voegen aan het andere boek wat pleit voor gezond eten? Ik denk het niet maar juist dat maakt dat ik enthousiast ben over (bijna) elk gezond kookboek wat verschijnt. Ze hebben veelal allemaal hetzelfde doel: het promoten van een gezonde leefstijl en als ik ergens achtersta, is dat het wel. Zo ook het boek ‘Gezond fastfood’ van Nora French met 100 snelle, smakelijke en simpele recepten voor het hele gezin. En met name dat laatste spreekt me aan, want gezond eten met kinderen, daar begint het. Dat de recepten ook nog eens snel, simpel én lekker zijn, is helemaal een win-win. Hierbij mijn review.

Wat is gezond eten?

In mijn werk adviseer ik regelmatig ouders en jongeren als het om gezonde voeding gaat. Het belang van een gezonde leefstijl uitdragen is als het ware mijn core business, omdat het je gezondheid bevordert. En daar is gezonde voeding een onderdeel van. Maar ja, wat is gezonde voeding? Nora legt in haar boek uit wat zij onder gezond eten verstaat. Zo gelooft zij bijv in de kracht van (zelf) koken en puur eten waarbij ze in haar recepten zoveel mogelijk gebruik maakt van groente en fruit. Dus geen hippe superfoods, maar voeding met veel vitaminen, mineralen en (gezonde) vetten. ‘Just eat real food’ is dan ook haar antwoord.

De basis

Als basis worden er 6 uitgangspunten genoemd, waaronder gebruik je ‘gezonde’ verstand en er is niet één passend dieet. Van beide word ik blij, want dit is in mijn ogen ook de basis van een gezonde leefstijl. Gezonde recepten uit een (kook)boek zijn niet heilig. Het is belangrijk dat je ontdekt wat jij lekker vindt. Variëren met voeding is daarbij de key waardoor het steeds leuker, makkelijker en lekkerder wordt. Je ontdekt ingrediënten en smaakcombinaties die je nog niet eerder hebt geproefd. Zie het niet als moeten, maar als een mogelijkheid om goed voor jezelf (en anderen in het gezin) te zorgen. Dat moet de basis zijn.

Recepten

Van ontbijt, snacks, lunch tot diner van salade, soep of hoofdgerecht, je vindt in het boek maarliefst 100 recepten. De recepten zijn duidelijk en makkelijk om te maken, maar niet heel vernieuwend. Dat laatste is persoonlijk natuurlijk, maar veel recepten kende ik al. Dat neemt echter niet weg dat het geen goede recepten zijn. Sterker nog, vele maak ik regelmatig zoals de pindakaas & banaan smoothie, de chocolademousse met o.a. avocado, de havermout met appel & amandel, bananenpannenkoekjes, -muffins of -brood, zoete aardappelfrietjes, de Griekse salade of salade nicoise. Ik zie het boek dan ook als naslagwerk. Vele recepten ken ik inmiddels uit mijn hoofd, maar in het boek staat alles gebundeld, goed uitgelegd met mooie foto’s. Ik kan het boek dan ook aanraden aan iedereen die een boek vol met makkelijke, lekkere recepten wil om gezond te (leren) koken.

Het boek Gezond Fastfood is geschreven door Nora French en heb ik ontvangen van Karakter Uitgevers.