Review: Het Fitnessfood boek

De meeste kookboeken bevatten alleen maar recepten. Op zich ook niet zo gek, want dat is vaak de reden dat je ermee in de keuken staat. Je bent op zoek naar inspiratie voor een nieuw recept en kiest aan de hand van de foto’s een lekker uitziend recept uit. Dit boek is anders. Naast recepten en food foto’s bevat dit boek ook veel informatie over voeding en met name die combinatie maakt me enthousiast. Bij deze een kijkje in het boek.

Sport & Voeding

Ondanks dat het boek doet vermoeden dat het met name over Fitness of CrossFit gaat, is dat niet het geval. Het gaat over de combinatie tussen sporten en voeding in het algemeen. En dan met name over die laatste, de juiste voeding voor jouw sportdoelen. Het maakt niet uit welke sport je beoefent, wat jouw niveau is en welk sportdoel je hebt, in het boek staan drie ‘dieetcodes’ met elk haar eigen doel. De term ‘dieetcode’ vind ik wat verwarrend, want hoewel een gezonde leefstijl wel de basis is van alle recepten staat afvallen (diëten) niet perse centraal. Er is wel een voedingsplan met als doel gewicht verliezen, maar de overige vier richten zich op gezond blijven, spieren kweken, sterker worden en een teamsport spelen. En altijd gebaseerd op pure, natuurlijke voeding. Het advies luidt dan ook: “koop voedsel dat met zorg, zo lokaal mogelijk en het liefst biologisch is geproduceerd, kook met verse ingrediënten en koop geen kant-en-klare bewerkte producten”. Dat is iets wat me erg aanspreekt. Ik ben geen voorstander van een bepaald dieet, maar een voedingsplan wat zich richt op mijn sportdoelen met aandacht voor gezonde voeding, dat spreekt me heel erg aan.

Verbranding / Balans / Opbouw

Deze drie doelen staan centraal in het boek en worden ook wel de ‘dieetcodes’ genoemd. Elk recept in het boek is aan te passen op elke dieetcode. Je hoeft dus niet zelf na te denken wat wijsheid is qua voeding, je hoeft maar te kijken naar jouw dieetcode (op basis van jouw sportdoel) en je weet precies de hoeveelheden van elk ingrediënt in het recept. Daarnaast wordt per eetmoment van de dag uitleg gegeven aan de hand van de dieetcodes. Je ontbijt, lunch en diner zijn grote maaltijden met tussendoor een verantwoord tussendoortje. Het advies is om de 3 á 4 uur wat eten, welke dieetcode je ook volgt. Fijn, toch?!

Favoriete recepten

Het boek bevat niet alleen veel informatie over voeding, maar ook heel veel recepten. Van voedzame ontbijtjes, verschillende tussendoortjes en lekkere hoofdgerechten tot nieuwe inspiratie voor sappen, shakes & smoothies. Bij het doorbladeren loopt het water me direct al in de mond. Een aantal recepten herken ik, maar vele zijn ook nieuw. Zeker de ontbijt- en tussendoor recepten zijn echt favoriet. Ik noem walnoot-bananenbrood, de ultieme ontbijt-/energierepen, citroen-cashewrepen, gemberkoekjes, frambozen-viooltjesmuffins (ja, écht), bloemvrije chocoladetaart met pistachepasta of bietenbrownies. En dat zijn dan alleen de tussendoortjes nog maar. Qua ontbijt lijken me coco-chococrunch, ontbijtsundae met kruidige honingflapjack, verschillende soorten yoaties (een combinatie van yoghurt en havervlokken/oats), chiazaadpap met griesmeeltopping quinoapap of kokospannenkoekjes wel wat. De appeltaart-pap komt me bekend voor, alleen maak ik deze vaak met amandelmelk, terwijl dit recept is op basis van hazelnootmelk (incl. recept hoe je deze zelf kunt maken). Kortom, aan honger en nieuwe inspiratie geen gebrek.

Ik kan het boek aan iedereen aanraden die zich meer wil verdiepen in de combinatie van sport(prestaties) en voeding. Laat je niet misleiden door de titel, want ook al doe je niet aan CrossFit of Fitness, dit boek is voor iedere sporter interessant.

Het boek Fitnessfood is geschreven door Christian Coates en heb ik ontvangen van Karakter Uitgeverij. Het boek verschijnt dit voorjaar.