Roadtrip Kroatië, Bosnië-Hercegovina & Montenegro

Toen ik hoorde van mijn vriend over Mostar en de Baai van Kotor ging er bij mij geen lampje branden van herkenning. Hij stippelde deze roadtrip uit en ik werd met de dag nieuwsgieriger. “Waar iedereen rechts afslaat, gaan wij links.” Deze quote van Eliza was here vind ik erg herkenbaar. Toeristische trekpleisters zijn leuk, maar wij ontdekken liever authentieke plaatsen. Het leuke is namelijk dat dit enorm verrast. Een poging doen om een andere omgeving te leren kennen door in gesprek te gaan met locals, tips en adviezen qua eten op te volgen en dingen te doen die verrassend zijn. Deze trip had echt alles van dit in zich. We huurden in Dubrovnik een auto en zijn toen via Mostar in Bosnië-Hercegovina, naar de Baai van Kotor in Montenegro, terug naar Dubrovnik gereden. Een reis van slechts een week, maar het voelde als een maand door de vele bijzondere indrukken en ontdekkingen. Ik noem uren rijden door bergen en geen mens, huis of tankstation tegen komen (maar wel een stier), ik noem een tour door Mostar door onze eigenaar van de AirBNB die ons alles, maar dan ook echt alles vertelde over de geschiedenis, de oorlog van nog geen 25 jaar geleden en ons liet ontdekken wat geluk is Bosnië-Hercegovina, ik noem een wandeling boven de Baai van Kotor met een adembenemend uitzicht en ik noem de stad Dubrovnik die niet voor niets het decor is van de serie Game of Thrones.

Dubrovnik
Deze stad leent zich uitstekend voor een citytrip. In nog geen 2,5 uur vliegen ben je er al. Of naja, op het vliegveld. Vanaf daar pak je een rechtstreekse bus die je in het (oude) centrum van Dubrovnik afzet. Helemaal goed! Ons AirBNB was midden in het oude centrum, dus we hadden onze koffers in no-time gedumpt en liepen zo het stadje in. Op zoek naar een restaurant waarvoor je gelukkig niet ver hoeft te zoeken. De dag erop begonnen we met een wandeling over de stadsmuur met mooie uitzichten over zowel aan de ene kant het azuurblauwe zeewater als over aan de andere kant het roodkleurende oude centrum van Dubrovnik. ‘s Middags huurden we een auto en reden in ongeveer 4u richting Mostar. Eerst een groot gedeelte langs de kust om vervolgens het binnenland van Montenegro in te trekken. Een compleet andere gewaarwording.

Mostar
Reizen in de herfst is een aanrader. Vanuit de auto genoten we van het veranderende landschap. Bergen om ons heen die groen, geel, oranje en rood kleuren. De autorit van Dubrovnik naar Mostar duurde ongeveer 4 uur. Dat zou je qua aantal km (ruim 130km) niet zeggen, maar je kunt op de wegen in Bosnië-Hercegovina niet snel rijden. De route die wij hadden uitgestippeld leidde ons namelijk echt door de middle over nowhere. Soms door onherbergzaam terrein, maar over het algemeen over rechttoe rechtaan wegen. Verkeerd rijden kon haast niet, want we hadden maar een paar keer een afslag. Spannend wel, maar onveilig heb ik me niet gevoeld. Behalve het moment dat er een stier tegenover mijn auto stond, maar schijnbaar is dat de normaalste zaak van de wereld hier. Net als het feit dat er in het land op veel plekken nog Servische vlaggen hangen (terwijl de landen inmiddels hun eigen nationaliteit hebben). De sporen van de oorlog zijn wat dat betreft nog vers.

In Mostar werden we ontvangen door onze host van onze AirBNB. We hadden een eigen appartement gehuurd, maar echt veel zijn we er niet geweest. We wilden graag Mostar in op ontdekking. Het stadje is niet groot, maar kent een woeste geschiedenis van nog maar 25 jaar geleden. In april 1992 brak in Bosnië en Herzegovina de Bosnische oorlog uit die ook de stad Mostar bereikte. De brug die je ziet op bovenstaand (linker) plaatje werd verwoest en was daarmee wereldnieuws. Deze werd na de oorlog herbouwd wat leidde tot een verklaring door UNSECO voor werelderfgoed.

We worden de volgende dag door onze host van onze AirBNB een hele dag rondgeleid door Mostar. Deze jongen (in de 30) heeft zelf de oorlog meegemaakt en vertelt over de geschiedenis, de heropbouw en de culturele verschillen. De stad was als het ware opgesplitst in een twee delen. Het Kroatische deel in het westen en een moslimdeel in het oosten. Het bijzondere is dat het stadje er momenteel vredig bij ligt zo middenin de bergen, maar als je om je heen kijkt zie je dat dit 20 jaar geleden heel anders was. Je ziet in verschillende huizen nog de kogelgaten en sommige gebouwen zijn nog compleet verwoest. Een rare gewaarwording. Tijdens onze rondleiding dronken we bij een local Bosnische koffie (de koffie zelf was niet bijzonder, maar het idee erachter wel om écht even de tijd te nemen voor een kop koffie met vrienden in een gehaaste wereld, puur geluk volgens onze tourguide), bezoeken we een lokale markt en mogen we een woning in de stad bezichtigen waar je kunt zien hoe men vroeger heel basic woonde.

Een volle dag in Mostar is voldoende om de stad te bezichtigen. Wij verbleven er twee nachten en gingen vervolgens op doorreis naar de Baai van Kotor in Montenegro.

Baai van Kotor
Van een woeste geschiedenis in Mostar naar een van de belangrijkste toeristische trekpleisters van Montenegro. De Baai van Kotor ligt gelegen aan het water en is een heerlijke plek voor een paar dagen. Ook deze plek (Kotorbaai) wordt beschermd door UNESCO vanwege zijn hoge culturele waarde. Het binnenstadje van Kotor is klein, maar heeft veel bezienswaardigheden. We struinden door de kleine steegjes, lazen in onze Lonely Planet over de geschiedenis en zijn vervolgens aan een klim de berg op begonnen. Dit pad wat grotendeels bedekt is met traptreden brengt je op grote hoogte en geeft je dus een prachtig uitzicht met goed weer. Toen we ‘s middags terug kwamen in ons hotel hebben we ons opgefrist en zijn er heerlijk in de zon op het terras gaan zitten. Op het moment dat wij er waren was het iets te koud om te gaan zwemmen, maar in de zomer kun je hier heerlijk op het strand liggen en zwemmen in de baai.

Op onze terugreis van Kotor naar Dubrovnik zijn we nog even langs Herceg Novi gegaan. Dit is wederom een stadje die ‘de poort van de baai van Kotor’ wordt genoemd. In de zomer is dit ook een van de toeristische trekpleisters met zijn mooie stranden en haar sub-tropische klimaat.

Dubrovnik
Weer terug in Kroatië boekten we voor de laatste dagen een luxer hotel net buiten Dubrovnik. In Mlini om precies te zijn. Dit kleine dorpje is veel minder toeristisch dan Dubrovnik, maar heeft wel een paar strandjes en restaurantjes. Zeker voor de laatste twee dagen hadden we niets meer nodig. In oktober moet je wel geluk hebben met het weer, maar als het zonnetje schijnt kan je nog heerlijk op het strand liggen. Het zeewater is weliswaar iets kouder, maar daar hadden we het zwembad (met bovenstaand uitzicht) voor. In nog geen 30min rijden waren we in Dubrovnik waar we nog heerlijk onze laatste uren spendeerden nadat we onze huurauto weer moesten inleveren en we de bus terug richting het vliegveld pakten.

Het leuke van deze roadtrip vond ik de opeenvolging van ontdekkingen. Europa is zoveel groter dan we denken en heeft zoveel moois te bieden. Bij deze kan ik het zeker aanraden om ook eens naar een “onbekende” bestemming op vakantie te gaan en je te laten verrassen.

Liefs, Annemieke

Meer blogposts lezen over reizen:
– Hier vind je al mijn reis tips – klik hier
– Hier vind je al mijn citytrips – klik hier

1 Comment

• Feest van herkenning..
    Ik ben ook vanuit Dubrovnok naar Mostar gegaan..
    Nu wil ik ook met huurauto naar Kotor gaan, vanuit Kroatie,en dat blijkt dus niet zo’n probleem blijkbaar.
    Maar nu aan het kijken of ik door kan naar Albanie met die zelfde auto..